• متن شایعه

    تحریم عزاداری از زبان امامان اهل بیت علیهم السلام:
    روایت اول:  أنّ الإمام الحسین(علیه السلام) قال لزینب(علیها السلام): "یا أختاه إنی أقسمت علیك فأبری قسمی، إذا أنا قتلت فلا تشقی علیَّ جیبا، ولا تخمشی علیَّ وجهاً، ولا تدعی علیَّ بالویل والثبور.
    - ترجمه: امام حسین علیه السلام شب عاشورا به خواهرش زینب علیها السلام فرمود: ای خواهرم تو را به الله قسم می دهم پس قسمم را عمل کن، اگر من شهید شدم گریبان را برای من پاره نکن و بر سر و صورت خود نزن و برای من عزاداری نکن. 
    آدرس: الإرشاد: 232، مستدرك الوسائل 1 /144، اعلام الورى باعلام الهدى الجزء1صفحة457.
    روایت دوم: قال الرسول صلی الله علیه و آله و سلم: "النیاحة من عمل الجاهلیة "
    - ترجمه: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نوحه خوانی از اعمال جاهلیت است.
    - آدرس: من لا یحضره الفقیه 4/271 - 272 كما رواه الحر العاملی فی وسائل الشیعة 2/915 بحار الأنوار 82/103
    روایت سوم: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم لفاطمة علیها السلام: إذا أنا مُـت فـلا تخمشی علیّ وجها ولا ترخی علیّ شعرا ولا تنادی بالویل ولا تقیمن علیّ نائحة.
     ترجمه: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به حضرت فاطمه علیها السلام فرمود: (ای فاطمه) اگر من وفات نمودم چهره را نخراش، موی سر خود را نکش، فریاد نزن  و نوحه خوانی برگزار نکن. 
    آدرس: وسائل الشیعة 2/915-916، مستدرك الوسائل 1/144، الكافی للكلینی (329 هـ) الجزء5 صفحة527
     روایت چهارم: قال الإمام الباقر علیه السلام: "أشد الجزع الصراخ بالویل والعویل، ولطم الوجه والصدر، وجز الشعر من النواصی، ومن أقام النواحة فقد ترك الصبر، وأخذ فی غیر طریقه"
     ترجمه: امام باقر علیه السلام فرمودند: شدیدترین نوع بی تابی فریاد زدن و بر سینه و صورت زدن و کشیدن موی سر است و هر کسی نوحه خوانی را بر پا کند صبر را رها کرده است و گمراهی را در پیش گرفته است.
     آدرس: (الكافی 3/222-223، وسائل الشیعة 2/915، بحار الأنوار 82/89).
     روایت پنجم: عن الصادق علیه السلام: "من ضرب یده على فخذه عند المصیبة حبط أجره".
    ترجمه: امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر کسی در هنگام مصیبت بر رانش بزند اعمال خوبش از بین می رود.
    آدرس: (الكافی 3/225).
     روایت ششم: عن الرسول صلى الله علیه وآله وسلم: "لیس منا من ضرب الخدود وشق الجیوب"  
     ترجمه: پیامبر خدا صلى الله علیه وآله وسلم فرمودند: هر کسی ( در هنگام مصیبت)  بر صورت خود بزند و گریبان را پاره کند از ما ( مسلمانان) نیست.
    آدرس: مستدرك الوسائل 1/144 .
    روایت هفتم: ما رواه جعفر بن محمد عن آبائه (ع) عن النبی صلى الله علیه وآله فی حدیث المناهی أنه نهى عن الرنة عند المصیبة ونهى عن النیاحة والاستماع إلیها ونهى عن تصفیق الوجه.
    ترجمه: امام جعفر صادق علیه السلام از پدرانش علیهم السلام نقل کرده است که پیامبر اسلام از شنیدن صدای شیپور در هنگام مصیبت و نوحه خوانی و  گوش دادن به آن را نهی فرمودند و همچنین از زدن به صورت نیز مسلمانان را باز داشتند.
     آدرس: من لا یحضره الفقیه 4/3
    امامان اهل بیت علیهم السلام پوشیدن لباس مشکی را، حتی در هنگام عزاداری بعنوان لباس دوزخیان، لباس فرعون و لباس دشمنان اهل بیت، معرفی کرده اند!
    روایت اول: قال امیر المومنین (ع): لاتلبسوا السواد فانه لباس فرعون.
    ترجمه: لباس سیاه نپوشید زیرا لباس فرعون است.
     روایت دوم: عن آبی عبدالله (ع): لا تصلّ فیها فإنّها لباس أهل النار.
    ترجمه: ابی عبدالله علیه السلام فرمود: در لباس سیاه نماز نخوان زیرا لباس اهل جهنم است.

     آدرس دقیق روایات، از کتب معتبر شیعه: ۱. من لایحضره الفقیه ج/1 ص:251 ۲. علل الشرائع ج/2 ص: 346 ۳. الخصال ص: 615 ۴. کافی ج/2 ص: 449 ۵. عیون اخبار الرضا ج/2 ص: 23 !
     
    "

    پاسخ شایعه

    1. بر خلاف عنوان و ادعای شایعه، اهل بیت(ع) آنچنان بر عزاداری امام حسین(ع) تاکید داشتند که بعضی از نویسندگان از روایاتی که درباره استحباب آن وجود دارد کتاب های مستقلی مثل کامل الزیارات را نوشته اند!
    2. اهمیت عزاداری امام حسین چنان زیاد است که حتی در کتابهای اهل سنت هم که اعتقادی به امامت امام حسین(ع) ندارند، روایات فراوانی در این باره وجود دارد!
    3. بیشتر روایاتی که در متن شایعه به انها اشاره شده، درباره عزاداری برای نزدیکان فرد است که غالبا به دلیل غلیان احساسات اتفاق می افتد، نه عزاداری امام حسین(ع) که یک حرکت دینی و از بزرگ ترین مستحبات است!
    4. حتی در مورد عزاداری برای نزدیکان هم نهی به کار رفته در روایات، نهی از نوحه سرایی به سبک جاهلیت است که در آن یا گناهان مرده به عنوان خوبی های او نوحه سرایی می شد، یا با عزداری غیر متعارف به خود آسیب می زدند!
    5. منع امام حسین(ع) از عزاداری حضرت زینب(ع) در روایت بالا، مربوط به شرایط خاص کربلا و برای جلوگیری از سوء استفاده دشمن در آن شرایط بود و گرنه اولین عزاداری که در مدینه اتفاق افتاد توسط حضرت زینب برپا گردید! 
    6. نهی از پوشیدن لباس سیاه در بعضی روایات، نهی از شبیه شدن به دشمنان خدا در آن زمان مانند عباسیان بوده والا در سایر دورانها، اهل بیت(ع) از لباس سیاه برای عزاداری استفاده می کردند! در زمان ما هم که رنگ سیاه نشانه حزن و اندوه است، استفاده از آن بلا اشکال می باشد.


    حق جو و حق طلب باشیم
    لینک مطلب جهت انتشار:
    http://shayeaat.ir/post/944
    پنجشنبه 30 شهریور 1396
  • فرم ارسال نظر
     
    لبخندناراحتچشمک
    نیشخندبغلسوال
    قلبخجالتزبان
    ماچتعجبعصبانی
    عینکشیطانگریه
    خندهقهقههخداحافظ
    سبزقهرهورا
    دستگلتفکر
    نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
    نظرات مطلب

شایعات

بررسی و تحلیل موارد شایع و منتشر شده در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی

منوی کاربری